Poradnik do Scum dla początkujących

Scum, nowa gra surwiwalowa od Gamepires i Croteam pojawiła się w poprzednim tygodniu na Steamie, gromadząc ponad 60 000 graczy. Pod kapturem Scum’a dzieje się coś bardzo skomplikowanego i podejrzewamy, że prawdopodobnie będziemy mieć bardziej kompletny przewodnik w przyszłości, gdy dowiemy się, jak wszystko działa i gdy pojawi się więcej funkcji w miarę rozwoju.

Na razie możesz po prosty wskoczyć do gry bez zrozumienia każdego aspektu symulacji. Oto kilka wskazówek, jak szybko zacząć.

Najpierw spróbuj singleplayer

Rozpoczęcie z trybem singleplayer jest dobrym pomysłem z kilku powodów: będziesz mógł odkrywać i tworzyć, bez przeszkadzania innym graczom, a serwery Scum na tym etapie nie zawsze są niezawodne.

Ponieważ musisz stworzyć postać za każdym razem, gdy odwiedzasz nowy serwer po raz pierwszy, a ponieważ postacie nie mogą być przenoszone między serwerami, najlepszym sposobem na szybkie rozpoczęcie gry jest rozpoczęcie gry jednoosobowej.

Ten film od producentów wyjaśnia podstawy tworzenia postaci

Ten 13-minutowy film da Ci podstawy do stworzenia Twojej postaci, wyjaśniając cztery cechy (siłę, kondycję, zręczność i inteligencję) oraz ich wpływ na różne umiejętności. To interesujący system, w którym niektóre umiejętności, na przykład strzelanie, mogą wpływać na wszystkie cztery cechy na różne sposoby. Na przykład, siła może mieć wpływ na odrzut broni, zręczność określa, jak szybko możesz zbierać przedmioty i przeładowywać broń, inteligencja pomaga wykrywać cele z większej odległości, a kondycja może pomóc Ci celować, gdy masz mało sił.

Nie przesadzaj ze swoją postacią za bardzo i pamiętaj, że podczas gry możesz dalej rozwijać swoje umiejętności. Jeśli chodzi o bieganie, na przykład możesz lepiej biegać, a im więcej będziesz gotować, tym będziesz w tym lepszy.

Natychmiast stwórz drewnianą włócznię

Gdy będziesz w grze, powinieneś natychmiast stworzyć podstawową włócznię. Pomimo tego, że jest prostym spiczastym kijem, jest świetną bronią. Najpierw jednak musisz wykonać nóż. Spójrz na ziemię, a pojawi się podpowiedź do szukania skał, naciskając F. Musisz tylko znaleźć dwie małe skały (pojawią się one na ziemi obok Ciebie, na krótko będą niebieskie). Dotknij klawisza Tab, aby otworzyć menu z czterema zakładkami: inwentarz (inventory), tworzenie (crafting), metabolizm (metabolism) i zdarzenia (events).

W karcie ekwipunku odszukaj okienko po lewej stronie ekranu. Pokaże to obiekty w pobliżu, ale nie w ekwipunku. Nie musisz mieć przedmiotu w kieszeni ani w dłoniach, aby go użyć do wytwarzania, po prostu wystarczy, by było blisko Ciebie. Z dwiema skałami w pobliżu możesz zrobić nóż.

Po otwarciu menu naciśnij 2 w celu utworzenia zakładki rzemieślniczej (lub kliknij samą kartę). Po prawej stronie zobaczysz listę rzemieślniczą. Przedmioty z czerwonym blaskiem za nimi to te, do których nie masz komponentów. Przedmioty z żółtą poświatą mają jeden lub więcej elementów, ale nie na tyle, aby je utworzyć. Przedmioty bez blasku oznaczają, że posiadasz wszystkie przedmioty do jego utworzenia i możesz je złożyć natychmiast. Po prostu kliknij żółty przycisk craft (utwórz) i poczekaj, aż wypełni się wskaźnik postępu.

Zanim uciekniesz, upewnij się, że masz nóż w ekwipunku: podczas tworzenia przedmiotów pojawiają się na ziemi obok Ciebie, zamiast automatycznie pojawiać się w ekwipunku. Możesz zobaczyć wszystko dookoła, używając karty pobliża. Dwukrotnie kliknij elementy, aby je podnieść, lub przeciągnij je od razu w głąb ekwipunku.

Teraz jesteś gotowy, by zrobić włócznię. Znajdź krzew lub małe drzewo i przytnij je przyciskając F. Spójrz na długi kij w pobliżu, który pozwoli Ci stworzyć włócznię. Wiem, że ostry kij nie brzmi zbyt dobrze w grze pełnej broni palnej, ale uwierz mi: włócznie są świetne. Z dobrym celem możesz zestrzelić zombie za jednym uderzeniem (chociaż wygląda na to, że najpierw rzucasz go na ziemię).

Rzucaj czym tylko chcesz

W rzeczywistości możesz rzucać prawie wszystkim, co wybierzesz, więc jeśli jesteś osaczony lub w jamie, wybierz najmniej ulubiony lub potrzebny przedmiot w ekwipunku i rzuć nim w zombie. Jeśli utkniesz w domu z pistoletem, ale bez amunicji, możesz unicestwić zombie jakimś kawałkiem złomu, który znajdziesz. To go nie zabije, ale może dać Ci szansę ucieczki przed nim.

Jeśli chcesz pójść o krok dalej, wycinaj więcej krzaków i małych drzew, aż znajdziesz pięć krótkich patyków (poprzednio były to długie patyki, ale aktualizacja je zmieniła) w pobliżu, a następnie ułóż te kije w sznur z kory. Opróżnij kieszenie i podziel ubrania w szmaty za pomocą kamiennego noża, a następnie użyj liny i szmat do stworzenia plecaka kurierskiego. Nie jest duży, ale ma więcej miejsca niż kombinacja więziennej koszuli i spodni.

Nie stresuj się zbytnio swoim poziomem energii (na początku)

Podczas biegu zauważysz cztery wykresy w lewym dolnym rogu ekranu głównego: zdrowie (health), wytrzymałość (stamina), energię (energy) i nawodnienie (hydration). To znacznie trudniejszy temat, aby w pełni uwzględnić wszystkie czynniki, które przyczyniają się do tych liczników, ale trzy są łatwe do zrozumienia: biegnij, a Twoja wytrzymałość spadnie, odpocznij, a wzrośnie. Zranisz się, a Twoje zdrowie się obniży, ulecz się, a je odzyskasz. Jesteś spragniony? Napij się.

Energia może być trochę myląca z kilku powodów. Kiedy osiągnie zero, wydaje się, że nic konkretnego się nie wydarzy. Nadal możesz biec sprintem, walczyć i poruszać się bez przeszkód, a to nie ma wpływu na inne Twoje liczniki. Możesz też coś zjeść i spokojnie odpocząć, a zauważysz, że Twoja energia jest nadal na poziomie zera

Aby Twoja energia zaczęła się regenerować, musisz przyjmować więcej kalorii niż palisz, co często nie ma miejsca nawet wtedy, gdy jesz dużo, zwłaszcza jeśli jedzenie nie jest ugotowane. Możesz sprawdzić stan kalorii w karcie menu metabolizmu (metamolism), tak jak powyżej. Ponadto, upychanie się jedzeniem zwykle nie dostrzega natychmiastowej korzyści: musisz zacząć trawić wszystkie witaminy, minerały, a to może trochę potrwać.

Niektóre pokarmy, takie jak batoniki, mogą szybciej zużywać energię, ale zwykle trzeba jeszcze trochę poczekać, aby zobaczyć wyniki. W pierwszych godzinach grania w Scum, staraj się nie martwić o zbyt wiele energii.

Z biegiem czasu jednak brak energii zacznie wpływać na Twoją postać, obniżając maksymalną wytrzymałość, odejmując zdrowie, powodując utratę masy mięśniowej i siły oraz inne niepożądane efekty.

Nie nadużywaj “zjedz całe” (“eat all”) bez bacznego obserwowania swojego żołądka.

Nie wszystkie produkty spożywcze są sobie równe, a to nie tylko w przypadku witamin i minerałów.

Niektóre produkty spożywcze, takie jak kapusta, zawierają wiele porcji, co oznacza, że wybór opcji “zjedz całe” (“eat all“), a nie tylko “zjedz” (“eat“), jest problemem (jedzenie spożywa tylko jedną porcję). Jeśli się przejadasz i żołądek wypełni się do 100 % pojemności, w końcu zwymiotujesz. Jest to podwójnie złe: nie tylko tracisz na trawieniu tych wszystkich pomocnych kalorii, które właśnie zjadłeś, ale zaraz znów będziesz głodny. Możesz wypchać się odrobinę do 100 %, ale nie za dużo.

Jeśli zjesz wszystko i zobaczysz, że Twój żołądek zaraz się przepełni (sprawdź zakładkę metabolizmu), możesz anulować akcję, naciskając klawisz Esc (spowoduje to anulowanie innych czynności, takich jak rąbanie, tworzenie itp.). Jeśli masz otwartą nakładkę menu, możesz także kliknąć miernik postępu, aby anulować czynność.

Jak biegać, wymiotować i załatwiać potrzeby fizjologiczne

Trzymanie Shift nie sprawi, że będziesz biec sprintem: kontrolujesz swoją prędkość za pomocą kółka myszy. Dostępne są trzy możliwości: chodzenie, przebieżka i bieganie, a Ty możesz je kontrolować przez rolowanie w górę i w dół.

Funkcje życiowe zdarzają się czasem same, ale prawdopodobnie wolisz je samemu aktywować, aby zwolnić trochę miejsca w ciele, aby uzyskać więcej jedzenia i wody (lub jeśli zjadłeś coś, o czym myślisz, jak przypuszczam). Przytrzymanie klawisza Tab spowoduje wyświetlenie menu z opcją łazienki i leczenia.

Jeśli coś się rozmywa, nie oznacza, że jesteś chory

Jeśli korzystasz z perspektywy trzeciej osoby, aby rozejrzeć się za rogiem, możesz zauważyć pewne spowolnienia i na pewno pewne rozmazania. Jest to próba wyrównania pola gry, więc gracze ukrywający się i używający kamery trzeciej osoby, aby rozejrzeć się za rogami lub nad ścianami, nie jest całkowicie niesprawiedliwy. Jeśli rzeczywiście zajrzysz za róg swoją głową, a nie tylko użyjesz kamery, wszystko się zaostrzy.

Powiększanie dotyczy zarówno dźwięku, jak i wzroku

Jeśli wydaje Ci się, że słyszałeś coś w oddali – zombie, dzikie zwierzę, innego gracza lub dźwięki, takie jak wiar, deszcz i głosy ptaków, mogą sprawić, że trudno będzie dokładnie określić, co usłyszałeś. Ale jeśli powiększysz widok, przytrzymując prawy przycisk myszy, skupi się on nie tylko na Twoich oczach, ale także na uszach.

Powiększanie w ten sposób tłumi dźwięki otoczenia, dzięki czemu możesz skupić się na tym co próbujesz wykryć.

Pomógł Ci w jakikolwiek sposób ten poradnik? Swoje zdanie możesz przytoczyć na Pograjnikowym Forum.